Tobias Kozlowski | Martin Evertman
Düsseldorf / Gronau, februari 2022
Sinds zeven jaar beschikt Tobias Kozlowski over de Quadstick, een controller waarmee mensen met een ernstige verlamming ook complexe games kunnen spelen op pc, PS3- en Android-apparaten. “Ik speel Windowsspellen en dan vooral rollenspellen, maar ook racespellen en strategische games. Afhankelijk van de game ben ik daar net zo goed in als iemand zonder handicap.”
Tobias heeft spierdystrofie. “Het is een progressieve ziekte en tot mijn veertiende kon ik nog wel lopen, maar toen ik een rolstoel kreeg, ging alles veel gemakkelijker. Daarna kon ik ook niet meer lopen omdat ik die spieren niet meer gebruikte.” Tobias speelt niet alleen games, maar maakt ook muziek en programmeert dit ook. Dat kwam allemaal door zijn bezoek aan een beurs in Duitsland waar hij Ruud van der Wel van NMA Gaming en My Breath My Music ontmoette. “Ik zag hem daar met de Magic Flute en we hebben veel gepraat over muziek.” Ze hebben nog steeds contact, vandaar ook dit verhaal.
Vermoeiend
Dit interview gaat via Zoom en tussen iedere zin door moet Tobias even ademen via het ademapparaat. Het is vermoeiend maar hij wil zijn verhaal vertellen. “Ik woon zestien jaar met mijn vrouw in een tweekamerwoning en dagelijks komt er iemand een aantal uur om mij te verzorgen.” Als hij de Quadstick wil demonstreren komt zijn vrouw deze brengen en in de juiste positie zetten, want hij bestuurt bijna alles via zijn ogen met een Eye Gaze Tracker, met zijn lippen en het geven van pufjes. “Ik heb verschillende buisjes, ook om tussen de gameacties door te kunnen ademen. Daardoor kan ik nu echt wel een paar uur achter elkaar gamen. Ik kan met mijn rechterhand iets op de muis aanklikken maar meer niet.”
Zelf alles instellen
Het is een ingewikkeld te programmeren apparaat. “In het begin is het veel uitzoeken. Je moet geduld hebben. Je kunt zoveel verschillende functies definiëren. Het is bovendien lastig omdat het voor iedere game weer anders is. in het begin is dat erg verwarrend.” Hij gebruikt wel een standaard configuratie die hij zelf aanpast. Nu kan hij bijvoorbeeld door oogbewegingen rondkijken in een game en via een pufje een karakter een actie laten doen, maar alles moet je van tevoren programmeren.
Controllers zijn beter dan verwacht, beter dan een toetsenbord waarvan je maar een paar toetsen nodig hebt.” Lastig is wel dat sommige games niet meer werken als er een nieuwe console uitkomt. “Dan is een spel niet meer te spelen. Ze zouden de X-Box compatible moeten maken met Windows.” Onhandig vindt hij ook dat je met een racespel net niet kunt excelleren. “Je kunt rijden of stoppen. Dat is het. Het is net niet helemaal af.”
Goede vriend Martin
Tobias speelt veel alleen en vindt dat ook prettig. Er is een community voor gamers met een handicap maar daar is hij niet bij aangesloten. Hij bezoekt wel events voor zijn bijzonder hobby. “Echte oude computers zoals de Commodore 64.” Ook speelt hij af en toe met zijn goede vriend Martin die trouwens ook niet bij zo’n community zit en net als hij meestal alleen speelt. “Ik ken hem al een hele tijd we en zien elkaar een paar keer per jaar.” Martin heeft Duchenne, ook een spierdystrofie. Hij woont bij zijn ouders en speelt net als Tobias via de Quadstick op de pc. “Mijn favoriete spellen zijn derde persoonsgames waarbij je het poppetje van achter helemaal ziet en niet alleen de hand. Bijvoorbeeld The Last of Us en Assassin’s Creed.” Martin houdt ook van racespellen zoals Forza Horizon 5. Op een goeie dag kan hij het ongeveer twee uur volhouden. Hij heeft de Eye Gaze Tracker wel eens geprobeerd maar gebruikt dat niet meer. “Ik vind het niet precies genoeg.”
Martin is best handig met computers en dat is ook nodig wil je met de Quadstick gaan gamen. “Het is namelijk geen standaard oplossing, dus als je niet zoveel van computers weet is het best lastig.” Hij is niet bang dat spellen niet meer werken als er nieuwe versies uitkomen. “Ik ben erg tevreden over de Quadstick.”